Sunday, 25 December 2011

perjuangan dalam pembelajaran....


lama asanya x update.. emm.. x taw nak create apa.. tapi x pa... juz nk wat perkongsian cita ja... emm dah seminggu sya dalam dunia LI <latihan industri>.. nak kata best uh.. best la juga.. coz dapat release tension.. ya la.. x yah pk sal assgnmnt.. x yah pk sal quiz.. xyah pk sal test.. n lupa kejap tentang final exam.. tapi ada jga yg x best.. coz kna pk sal report.. kna pk cara kija.. kna aty2 takut silap langkah kna maah plak ngn bos.. huhu...
n most important.. nasib dapat elaun!!.. hihi.. walaw pon cikit.. tapi ok la... lepas gak la blnja dalam sebulan.. syukur alhamdulillah... pngalaman dalam seminggu nih mmg bnyak... ada best.. ada gak x best... yg best.. dapat kawan dari pelbagai poli..ada 3 poli terlibat.. POLITEKNIK SULTAN AZLAN SHAH,PERAK..   POLITEKNIK SEBERANG PERAI,PENANG.. N kami yg dari  POLITEKNIK SULTAN ABDUL HALIM MU'ADZAM SHAH, KEDAH...  kami gak dapat penyelia yang satu pala..(sporting abihhhhh) kak ti n pak ku... <pn siti fatimah.. n en ku dorris> mcm mak n ayah kami la...
1st day kami g.. kami kna dengaq taklimat.. pas uh kami dibahagikan kpd 3 department.. kat ctu ada department PRODUCTION.. QE.. N PROCESS.. sy dapat production.. perghhhh.. takut gila.. ya la.. x taw papa kan...emm..nak cita tntang kija2 kat situ.. memg x abih asanya...juz boley cita apa yg ada kat citu ja la... kat kilang uh ada mcm2 bhgian... ada bhgian imaging.. wet process.. lamination..drilling..punching.. target punch.. hard gold.. lay up.. electrical test.. solder mask.. n macam2 agy la..agak mncabar la... emm ada 2 bhgian kna pkai jump suit .. <pakaian macam nak g bulan.. imaging n solder mask..> itu bahagian sy..
masuk ari ketiga.. sy demam n sampai skunk x lega agy.. tapi x pa.. <sy kan kuat> hihi..emm hope sy n kawn2 diberi kekuatan kesabaran n kesihatn yg baik agar kami dapat harungi dugaan li n cabaran li ni.. menadah kedua belah tangan memohon kepadaNya  agar dipermudahkan segala urusan kami di sini... amin ya rabbal a'lamin

sekian.. salam perjuangan dari saya...

wasalam.. ^____^

Sunday, 11 December 2011

permulaan dalam kejatuhan.. ayuh bangunnnnn

 LIKU-LIKU KEHIDUPAN YANG PERLU KITA HADAPI...



muhasabbah diri...
apa yg kita bawa tika kita hendak teruskn berjalan dalam ruang kehidupan kita?? insyaallah.. moga apa yg kita bawa mendapat keredhaan Allah SWT.. moga hati2 kita tabah serta sabar jika ada rintangan dan dugaan yg akan datang.. moga doa2 kita menjadi senjata perjuangan untuk mencari cahaya kehidupan.. amin

Tuesday, 6 December 2011

InGiN tAhU ApA iTu KiFaRaH...






suka sy dapat bertemu korang dalam post bru niey.. hope amai la yg sudi baca.. em harap suma2 niey cihat2 la yew.. sy??  الحمد لله cihat2 aja.. kalw sakit pown cikit2 ja.. demam2 manja..hihi...tapi x pa.. apa jua keadaan kita.. kita hendaklah redha.. dan jgn sesekali menyalahkan takdir.. sematkan kat kotak akal kita yg الله engat kita.. cbb uh الله turunkan dugaan utk kita.. dan engat.. setiap ujian yang diturunkan sumanya berdasarkan kemampuan kita... mungkin itulah kifarah dosa2 kita yg lalu.. korang tahu kifarah tu apa?? ok.. jum sy terangkan...


Kifarah adalah balasan Allah di dunia akibat dosa yang dilakukan oleh seorang hambanya, juga ujian-ujian Allah itu boleh berlaku, yang mungkin melibatkan kematian orang yang dikasihi, kehilangan harta benda ataupun penyakit, tidak kira sama ada penyakit tersebut berlaku dalam tempoh masa yang lama ataupun sekejap bergantung kepada ketentuan (qada’) Ilahi atau buat selama-lamanya sehingga mati. Selagi ketentuan (qada’) bagi sakit itu belum menepati qada’ Allah, maka sakit (kifarah) tadi tidak akan sembuh biarpun pelbagai usaha dilakukan oleh manusia jelas di.sini membuktikan bahawa ada di antara penyakit itu akan sembuh dengan sendiri biarpun tanpa usaha manusia untuk mendapatkan kesembuhan ataupun tidak akan sembuh biarpun banyak usaha untuk menyembuhkannya telah dilakukan.

Sesungguhnya, apabila Allah s.w.t. itu mengasihi seseorang hamba Ia akan mengujinya. Dan apabila Ia mengujinya, sama ada dengan menurunkan penyakit dan sebagainya, Allah akan memberikan kesabaran. Dalam menghadapi cubaan seperti ini, kesabaran adalah paling utama. Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab (az-Zumar: 10).

Allah s.w.t. menetapkan martabat seseorang pada maqam-maqam tertentu.Namun amalan-amalan yang dilakukan olehnya tidak membolehkannya mencapai martabat yang ditetapkan. Untuk membolehkan hamba berkenaan mencapai martabat tadi, Allah akan mengujinya, mungkin dengan menurunkan bala ke atasnya, seperti sakit, kehilangan pancaindera dan sebagainya. Apabila diberi ujian maka Allah akan memberi kesabaran. Dengan ini hamba berkenaan akan mencapai martabat tersebut. Demikianlah kehendak Allah terhadap hambanya yang dikasihi.

Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah ada bersabda yang bermaksud: 
Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa. (Maksud hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslirn)

Dalam sebuah hadis lain Rasulullah s.a.w. juga pernah bersabda yang bermaksud: 
Rintihan orang sakit tercatat sebagai tasbih, kegelisahan dan jeritannya sebagai tahlil, nafasnya seumpama sedekah, tidurnya sebagai ibadah dan kegelisahannya,daripada satu,bahagian ke satu bahagian lain adalah bagaikan jihad kerana Allah s.w.t. dan ditulis baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan semasa sihat.

itulah serba sedikit yang boley sy cari untuk tatapan kita tentang kifarah.. info2 kat atas nih.. sy amek dari web seseorang.. boley la serba sedikit kita tahu apa itu kifarah.. n pesan saya pada teman2 dan juga diri saya.. syukur apa yg dikurniakan kepada kita... dan jgn sesekali kita engat Allah kala kita susah.. dan sentiasalah mengadapNya dalam apa jua keadaan... moga kita bertemu lagi.. salam sayang dari saya...
(^___^) wasalam...

Tuesday, 29 November 2011

Sekali Lagi ia Bertandang...T_T

KECEWA
KECEWA
KECEWA
KECEWA
KECEWA


Perasaan yg x penah kita pinta untuk bertandang.. sakit rasa bila dy bertandang... kadang2 kita rasa diri kita dah sempurna utk owg lain.. tapi bg org lain..?? susah kan n bg org fhm prasaan kita.. "kadang2 kita terpaksa berbohong utk tengok org lain bhgia".. adakah kita bercakap benar org lain menderita??? arghhhh tapi situasi sy skrg... sy bercakap benar.. x tipu.. emm sukar utk wat org percaya,, hanya Allah tempat sy mengadu.. hanya Dia tempat sy meluahkan..

"TERIMA KASIH ATAS KASIH SAYANG YANG PERNAH SY MILIKI.. TERIMA KASIH KERNA BERI RUANG UTK SY PENUHI... JAGA DIRI.. DOA SY SENTIASA ADA BERSAMA KAMU WALAUPUN SAYA TIADA DISISI KAMU"     

Thursday, 10 November 2011

cayunk sanad2 kat korang

Assalamua'laikum wbt..

lama asanya x citer2 kat cini... windooo bangat..hihi.. alhamdulillah dah nak pengujung sem dah... sem depan ley 'babai' sat kat my poligold..hehe.. 6 bulan ja..pas uh wat come back.. hehe.. dunt wory coz poligold alwayz in my hati... emm nex week.. mula la bertempur kat medan poli...huhu.. final exam..tatot nya...sem nih final 5 subjek.. 'mudah mudahan dipermudahkan segala urusan n perjalan saya n kawan2'...

actually.. tujuan utama saya post entry kali nih.. nak cita tentang my tawan2... my housemate la...emm saya ada pic diorang,..jap nk upload...hihi

.......loading...........


 ...... taaaaaa daaaaaa.....

hehe..ha ni la tawan2 saya..tomey x?? hehe.. mai la knai2 ngan diorang...ok jum2.. saya mau citer n kenaikan sowang2....

cayunk saya yg 1st.. nama dy FATIN NAJIHAH BINTI ABDUL HALIM.. suma org pgl dy atyn.. tomey kan..dy nih pandai ooo... paling dye 'terer' math... bab kira2 nih mmg serah kat dy la...dy nih org kedah.. duk kat Yan..

yg kiut miut uh plak nama dy MUNA AIZZAH BINTI MOHAMAD ZAINI.. antara kami suma dy la paling kecik n paling tue...<lahir bulan paling awai>.. jgn maah yew cyg..hihi.. dye nih putih abih la..nama manja dy moon..duk kat black water kedah nih.. segak oo org dy..law sapa2 nak...kna g jmpa pak cik zaini dulu noh..hihi

then, my fwenz yg sama negeri ngan saya..Penang... nama dy NOOR AZIRA BINTI AZAMI.. dye duk kat balik pulau.. nun jauh di Penang..<padahal dekat jew>.. dye nih suka org panggil dy bintang..saya pown x pasti knapa...hihi... tapi selalunya org panggil dy ziera... dikalangan kami dye la paling tinggi n paling kuus...hihi.. 

 haaaaa... skunk nih tiba la giliran utk sy kenai2kan mama kitorang...nama diberi NOORZALINAFARAHANIM BINTI ZAINON.. panjangkan nama dy.. cedap sanad nama dy..tapi we just call her mama..senang... dye nih kuad sanad majuk..huhu <muncung ja mulot law majuk> hihi..papa pown we luv mama much2 taw...dy owng Kuala Nerang.. dekat ja...


and last, my roomate.. NURUL ASHIKIN BNTI MOHD DIN.. tukang 'hingaq' kat dalam umah nih.. dy nih la pelawak lam umah kami..law x da dy sunyi abih la umah...dy mmg suka usik org.. merata orang yang lalu tepi dy mesti ditegurnya,, ehh lupa plak.. kami panggil dy ekyn... si pengarang jantung ANGAH.. hihi.. <kantoi sudah>..dy nih org kedah campuran melaka.. tapi bila cakap.. loghat utara piawwwww...hihi
haa.. uh la serba sikit tentang kawan2 saya.. saya sayang sanand2 kat diorang.. moga ikatan ukhwah antara kami ni sentiasa terjalin kuat dunia akhirat...InsyaAllah... 

campai sini ja la post sy kali nih.. insyaAllah.. ada ruang ketemu lagi...
wasalam (^_________^)


Tuesday, 25 October 2011

TERKENANG YANG LALU

Assalamua'laikum wbt

emm.. actually sya x tau nk create apa kat "belog" saya ari ni.. tapi hati nih.. membuak2 nk tulis.. tangan lak giat ja tekan "tanda2 urup" kat board nih.. nak cita apa yew.. emm... haaa.. bwu tingat.. tadi time kelas 'electronic circuit' saya da karang satu puisi ini.. masa karang uh.. mud sya x da tuk study..dari x ley bising sya wak kuar sehelai ketas then tulisla puisi nih.. sebenarnya time uh sya tingat seseorang.. yang dulu pernah syg sya.. dulu penah rapat ngan sya.. n dulu sentiasa bersama saya.. dia dah mcm seorang kakak dalam hidup saya..emmm..dah la..sya x nak sedih da..mari dengaq..baca n hayati puisi ni...

dia..
tika dulu kau menyayangiku,
kenapa kini kau tinggalkan ku
dia..
tika dulu kau bersamaku,
mengapa kini kau tinggalkanku
dia..
kemana dikau saat diriku jatuh,
dimana dikau saat hatiku luruh
dia..
mata ini tidak penah kering dari meratap pemergianmu
tangan ini tidak pernah jatuh dari terus mencari mu
jiwa ini tidak pernah berhenti merinduimu
apa salahku?
besarkah salahku?
persoalan yang terus memburu diriku..
tiada jawapan yang bertandang difikiranku
Ya Rahman..
ku memohon kepada Mu
ketemukan kami dijalanMu
pelihara kami dalam keredhaanMu
satukan kami dalam satu ikatan
ikatan yang digelar
"ukhwah persahabatan"

---->> entahlah..sya pon x tahu knapa boleh emo sampai macam nih.. maybe terlampau rindu kowt..emm.. saya x nak satu ikatan persahabatan yang diikat putus..bagi saya... jika ikatan yang dikat kian terlerai.. saya akan cuba.. untuk ikatkan kembali..dan jika boleh ikat "mati" <fwenz 4eva> walaupon dalam proses mengikat uh alami ribuan dugaan..jutaan keperitan.. sya tetap nk ikat kembali.. x baikkan kalau putuskan persaudaraan..emm kepada (dia) -- adeq sayang akak selamanya--imysm 4eva n eva--
sini sajalah post sya.. pesan saya.. "bersahabatlah dengan sesiapa sahaja dan bernawaitu lah kerna Allah... InsyaAllah.. persaudaraan yang kita bina uh nnt akan dapat keberkatan DariNya..wallahua'lam..


akhir kata, salam ukhwah.. salam saudara..
wassalam... (^_^)




 

Wednesday, 19 October 2011

Jika Dia Untukku..

assalamua'laikum wbt..

alhamdulillah..bertemu kita lagi yew...post saya kali nih tentang something yang kita suma suka...dan menjadi lumrah kita sbg manusia untuk kasih mengasihi serta cinta menyintai... tipu rasanya disini jika kita kata kita x penah menyukai hamba Allah SWT yang lain... mari sama2 kita renungkan puisi ini...


Ya Allah..
Seandainya dia tercipta untukku..
Berilah hambaMu kekuatan untuk menerima dia..
Janganlah Kau biarkan hubungan ini tercemar tanpa redhaMU..


Ya Rabbi..
Seandainya dia tercipta untukku..
Peliharalah hubungan ini agar ianya tidak terpesong jauh..
Satukanlah hati kami dan biarlah cinta kami Lillahi Taala..

Ya Muhaimin..
Seandainya dia tercipta untukku..
Kau panjangkanlah usianya..kuatkanlah imannya..
Jauhkanlah kami dari segala dugaan yang mendatang..

Ya Rahman...
Seandainya dia tercipta untukku..
Sejuk kanlah pandangan mata hati ku..
Tiap kali hambaMU melihat dia..
Sesungguhnya Ya Allah..perasaan cinta ini amat indah..
Jika ianya disulami dengan keimanan..

Tetapi Ya Allah..
Jika Kau lebih menyayangi dirinya..
Izinkanlah hambaMu untuk berjumpa dengannya di sana kelak..
Izinkanlah hambaMu untuk menjadi bidadarinya di sana..
Semoga ikatan yang terputus di dunia..akan kembali terjalin di sana..
Amin.. 

mendalamkan maksudnya... fikirlah...
 "Allah menjadikan hamba-hambanya berpasang-pasangan.."

sebelum sya akhiri entry kali nih...jom kita tengok video nih.....akhir kata ..selamat menonton...  
wasalam...  (^_^)

khas buat bakal suami saya....
 

Wednesday, 12 October 2011

beringat sebelum buat...berfikir sebelum bertindak...

Assalamua'laikum wbt..

Alhamdulillah..Syukur kita kepada Allah.. kerna masih diberi ruang untuk kita terus berdiri di muka bumi Nya ini... Tetapi..hati ini terasa sebak..jiwa ini mula tersentuh.. bila tika kotak fikiran giat memikirkan kesanggupan anak2 Islam yg diragut nyawanya oleh insan yang bergelar 'ibu'.. Layakkah dia diberi gelaran semulia itu..?? cuba kita muhasabbah sejenak... Jika dia terasa mulia dengan gelaran itu... sanggupkah dia mengadai satu nyawa yg di anugerahan kepadanya?? sanggupkah dia melahirkan satu nyawa yang rendah tarafnya?? sanggupkah dia biarkan anak yang dikandungnya selama 9 bulan menangis di tepi tong sampah..surau dan lorang2 gelap yang mengundang bahaya kepada satu jasad yang dipanggil anak...

                                  sekujur tubuh yang tidak lagi bernyawa
                                                                          dimanakah ibunya?? kemana ayahnya??

Sedangkan dalil yang jelas di dalam al-Quran dan Sunnah yang melarang pembunuhan anak walaupun atas dasar takutnya kemiskinan. Firman Allah di dalam Surah al-Isra’ : 31 yang bermaksud :
Jangan kamu membunuh anak-anakmu lantaran takut kelaparan, Kamilah yang akan memberi rezeki kepada mereka mahupun kepadamu; sesungguhnya membunuh mereka suatu dosa besar.
Juga di dalam surah at-Takwir : 8-9 yang bermaksud : Dan apabila diperiksa anak perempuan yang ditanam hidup-hidup. Sebab dosa apakah dia dibunuh.

Ini kerana dorongan perbuatan mungkar ini ada kalanya remaja masih dibelenggu soal ekonomi. Sedangkan Nabi SAW sendiri pernah ditanya berkenaan masalah ini.  
“Dosa apakah yang teramat besar? Jawab Nabi: iaitu engkau menyekutukan Allah padahal Dialah yang menjadikan kamu. Kemudian apa lagi? Maka jawabnya: iaitu engkau bunuh anakmu lantaran kamu takut dia makan bersamamu. (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Perbuangan bayi bukanlah berlaku secara tiba-tiba. Sudah semestinya ianya berasal dari hubungan seksual. Dan hubungan seksual sendiri tidak akan sama sekali berlaku. Andai si pelaku tidak melanggar pagar pemisah yang telah ditetapkan.

Di dalam al-Quran, Allah Taala berfirman:
Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan yang buruk [Al Isra' 17: 32].
Allah menggunakan kalimah ‘jangan mendekati’ perzinaan. Ayat ini jelas menunjukkan kita wajib menjauhi jalan-jalan yang mendekatkan diri kepada zina. Hal-hal yang membawa kepada zina jelas diterangkan di dalam hadis berikut:  
Ditetapkan atas anak Adam bahagiannya daripada zina, akan diperoleh hal itu, tidak dapat dihindarkan. Kedua mata berzina dan zinanya dengan memandang (yang haram). Kedua telinga berzina dan zinanya dengan mendengar(yang haram). Lisan itu berzina dan zinanya  berbicara (yang diharamkan). Tangan itu berzina dan zinanya dengan memegang. Kaki itu berzina dan zinanya dengan melangkah (kepada apa yang diharamkan). Sementara hati itu berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan yang membenarkan semua itu atau mendustakannya. [Riwayat Muslim]

dimanakah letaknya naluri seorang manusia..? bayi2 ini juga inginkan kehidupan seperti kita.. Bagi mereka yang membaca artikel ini...sedar lah..taubatlah dengan penuh penyesalan... fikirlah.. letaklah diri anda ke tempat anak2 kecil itu... Moga kesilapan tidak akan di ulang..moga kesilapan dapat memberi seribu pengajaran.. Moga kesilapan dapat memberi satu tamparan... sy berdoa.. agar kita terlindung dari terus melakukan kemungkaran...

disini sajalah tatapan saya kali ini... terdetik ingin menulis rasa ketakutan kerna tanah bumi sekarang banyak terkandung jasad2 anak2 kecil yang tidak berdosa... Marilah kita sama2 renungkan.. Jika tidak kita membanteras gejala ini.. Siapa lagi... Akhir kata... Mereka juga berhak untuk merasai nikmat Allah SWT..

assalamua'laikum





Saturday, 8 October 2011

first dengar... first lurve..

Binnabil huda Ya Rasulussalam
Wayamursala rahmatan lil anam
‘Alaikassolatu wa’alaikassalam
Wasohbika wattabi’inal kirom
Dengan Nabi yang membawa hidayah
Wahai utusan rahmat sekalian alam
Selawat salam pujian untukmu
Para sahabat juga tabi’in yang mulia.
Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam
Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu
Berkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya
Ya Mustofa Rasullallah
Ya Sanadi Ya Sayyidi
Wahai yang Terpilih, Utusan Allah
Kau sandaranku, Pemimpinku
Sollu..Sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad
Mari selawat beramai-ramai
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda Muhammad dan para sahabatnya.
Binnabil huda nahnu jundul huda
Sanabqi ‘alal ‘ahdi tulul mada
Bazzhalnaddima wartadhoinar-roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam
Dengan Nabi yang membawa hidayah
Kami sambung perjuangan sucimu
Berkorban jiwa raga untuk agama
Janji taat setia selamanya
Ya Shafi’ie Khuz biyadi
Ya Rasullallah, Habiballah
Huwal Hadil Basyir
Wahai yg memberi syafaat ambil/pegang tanganku,
Pesuruh Allah, Kekasih Allah,
Dialah petunjuk, dialah pemberi khabar gembira.
Sollu,sollu, sollu, sollu..
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa aalihi Muhammad
Allahumma solli wassallim ‘ala sayyidina Muhammad wa sohbihi Muhammad
Mari selawat beramai-ramai,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya.
Shafi’una..shafi’una..shafi’una..shafi’una..
Wahai yg memberi syafaat,
Rasulallah..
Habiballah..
KeNabiyallah..
Sofiyallah,
Pesuruh Allah,
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad dan para sahabatnya
Ya Allah, selawat atas baginda muhammad, dan keluarganya
Artis: UNIC

Friday, 7 October 2011

sahabat..kawan..rakan..teman...


Assalamua'laikum wbt..

bertemu lagi kita...kali nih mari kita berbicara tentang teman..teman, kawan mahupon sahabat.. Mempunyai  maksud yang sama... Cuma perkatan serta sebutan nya saja berbeda.. Bukan saja kamu..malah saya serta suma org mempunyai teman.. Istimewa atau x.. Ia brgantung pada temannya untuk menganggap siapa dia dihati temannya.. Yang penting keikhlasan serta kejujuran yang dipandang... Betoi x.... Bukan kuantiti sahabat yang kita cari... Tapi kita menilai pada kualiti sahabat.. Itu yg penting...

“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Dari Nu’man bin Basyir r.a., Rasulullah SAW bersabda,
“Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang di antara mereka adalah seumpama satu tubuh. Apabila satu anggota tubuh sakit maka mengakibatkan seluruh tubuh menjadi demam dan tidak bisa tidur.” (Hadis riwayat Muslim)

“Seorang Muslim adalah saudara muslim lainnya, ia tidak menzaliminya, merendahkannya, menyerahkan (kepada musuh) dan tidak menghinakannya.” (Hadis riwayat Muslim)

“Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.”

Banyak sekali hadis-hadis tentang kawan/sahabat ini. Ada pula pepatah Melayu mengatakan, “Berkawan biar seribu, berkasih biar satu.” Saya lebih selesa dengan berkawan biar berpada jumlahnya, lihat kualiti, bukan kuantiti. Dan berkasih jangan cuma satu saja, kalau mampu, biar ramai. Kasihkan Allah, Rasul-Nya, pasangan (suami/isteri) , anak-anak, keluarga, kaum kerabat, jiran dan juga kawan atau sahabat. Baru betul! Tak gitu?

Allah SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.

Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT yang bermaksud

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (surah al-Hujurat [049] ayat 13)


Haaaaa....sekarang nih jelas la.. Yang suma orang kat muka bumi nih memerlukan teman.. Mahupon tempat berbicara ataupon tempat meluahkan segala cerita.. Yang penting.. Jadilah seorang teman yang memahami.. Bukan seorang teman yang merosakkan Temannya sendiri... Rasanya cukupla untuk entry saya kali ini... Ingat carilah sahabat yang baik dalaman serta canteq luaranNya.. Akhir kata sya sayang kawan2 saya..mudah-mudahan berkekalan hingga akhir hayat.. Aminn..

wasalam....  (^_^)

Sunday, 2 October 2011

Ya Allah..

assalamua'ilaikum..

hari nih 2.10.2011..jarum jam tepat menunjukkan dah pukul 12 tghmlm..aty aqu x sdap la..emm..sayu ja rasa..apa suma nih ya...dengan ketas assgnmnt berselerak..x tau mna satu nk mula...emmm...dalam aqu ngah serabut pk...tangan aqu laju ja nk buka laptop then mata aqu liar mencari bband..emmm bila dah dapat connection..aqu twus amik google..then search facebook...emmm aty aqu betoi2 tersentap..asa macam nk luruh ja...ramai nya yg post pasal kematian...fikiran aqu twus melayang...asa sedih yang teramat sangat... MATI.. perkataan atau ungkapan atau keadaan yang akan kita alami..cuma kita x tau bila..mungkin hari ni..esok...atau kejap lagi... "Ya Allah.. dari Mu kami datang, kepada Mu kami kembali..."aqu twus agi berfikir...bnyak soklan yang aqu tanya tanpa jawapan... "cukupkah amalan ku??bersediakah aqu???selamat kah aqu?? bagaimana dengan kuburku...?? suma masih belum terjawab... tiba2 roomate aqu menegur.. then sekali lagi...kematian diprsoalkan... "dawi.. ekin sebenarnya takut.."  aqu tnya "ekin takut apa??" "ekin takutttt mati..." Ya Allah..takutnya kami pada perkataan itu...bagaimana kami nk berhadapan  dengan saat itu.?? emm takut macam mana sekali pun kita suma akan tetap dan pasti berhadapan dengan KEMATIAN..akhir kata..bukan hanya untuk kawan2..tapi utk sya juga... "ELAKKAN KEMUNGKARAN..TINGKATKAN AMALAN.."


~ Ya Allah, ampunkan dosa2 kami..dosa ibu bapa kami..dosa guru2 kami serta dosa saudara2 kami yang masih hidup mahupun yang telah kembali kepada mu...Ya Allah..kau bukakan lah bagi kami jalan keredhaanmu...kau dekatkan lah hati2 kami pada cahaya mu...kau ikhlas kan lah jiwa kami untuk terus mentaatimu...Ya Allah..kau jauhkan kami dari bala dan fitnah...kau jauhkan kami dari siksa dan azab mu...kau jauhkan kami dari kemungkaranmu...Ya Allah..kau pekenankanlah perjalanan kami di dunia...kau permudahkanlah jua perjalanan kami di akhirat...Hanya kepada mu kami meminta.hanya keranamu jualah kami menerima...amin amin ya rabbal a'lamin..~

Thursday, 29 September 2011

Terpalit Kerinduan Dalam Perhubungan

Assalamu'alaikum wbt...

Lama rasanya sy x pos entry kat blog nih...Bz sangat2..maklum la sem depan dah nak g praktikal.. So bnyak la benda yang perlu sy selesaikan...Alhamdulillah permohonan 'LI' <latihan industri> sudah diterima.. Now juz wait 4 feedback from da company's letter only.. =) em xctually entry sy kali nih bukan la nk stori mori about my practical... but i want to story tentang kerinduan... rindu...windoo.. miss..teringat... semua nie korang dah sedia tahu yang perkataan saja yang beza but their have same meaning.. right??? em e2 la yg sy alami skunk.. sy rindoo my pamili.. kawan2 lama..tyme skowl dulu... rindu tyme sem 1.. *miss my sis* (kenangan).. n i miss MUHAMMAD DANIEL HAIKAL BIN MUHAMMAD ALIFF MUHAIMIN..korang mesty tertnya2 siapa dye di haty sy..hihi.. dye nih anak sedara sy... sy windoo dye sangt2...x sabar rasnya nk jumpa... 


                                                              muhammad daniel haikal

nie la pic anak sedara sy...tomey x..?? macam mak sedara dy kan... hehe...n sy ja windoo kak sy.. nurul adila bt ayob...

                                                                        nurul adila

windoo diorg..sangat2.. emm cukup la tuk entry kali nih.. c u nex post k...


" susah bagi seseorang e2 nk melahirkan apa yang dia rasa...memerlukan seseorang untk bercerita..jika orng yang layak mendengar tidak ada kesudian.. hanya dihati tempat dye meluahkan segala2nya..hanya Allah saja tempat dye memohon pertolongan."



wasalam..

Sunday, 4 September 2011

Junjungan kita RASULULLAH SAW..

Jom.. kenal Rasullullah SAW --> Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda. Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya. Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino ' daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW. Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

BIODATA RASULULLAH SAW
· Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
· Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
· Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
· Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim. · Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
· Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW). · Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
· Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN · Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN · Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa ' (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).
· Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN · Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia. · Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun). · Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan.. · Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN · Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja. · Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN · Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah. · Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah. · Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu. · Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN · Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah. · Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah. · Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN · Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN · Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq. · Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622 M.

USIA 63 TAHUN
· Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi
. ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW §
Khadijah Binti Khuwailid
. § Saudah Binti Zam'ah. § Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar)
. § Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab)
. § Ummi Habibah Binti Abu Sufyan. § Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah)
. § Zainab Binti Jahsy
. § Maimunah Binti Harith
. § Safiyah Binti Huyai bin Akhtab
. § Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin)
. ANAK-ANAK RASULULLAH SAW
1. Qasim
2. Abdullah
3.. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra '

ANAK TIRI RASULULLAH SAW Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN
1. Thuwaibah
2. Hamzah
3. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

SAUDARA SUSUAN
1. Halimah Al-Saidiyyah
2. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
3. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
4. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
5. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)
1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl 10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) *** *** Sempat masuk Islam. ## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Sabda Rasulullah SAW: "Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )

اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH. Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw..
- Aku melihat cahaya dari lidahnya.
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut..
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederhana luas dan cantik..
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca..
- Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.
- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut. - Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
- Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya. - Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit.
- Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA : Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman. Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.

Ya Allah...

_________1¶¶¶¶¶§¶¶1_____________________
________¶¶¶¶§§§§§¶¶§____________________
_______¶¶§§§§§§§§§¶¶§___________________
_______1¶¶§§§§§§§§§¶¶1~Ya Allah…
________¶¶§§§§§§§§§§¶¶¶~~ Ampunilah daku dan sahabatku
_________¶¶§§§§§§§§§§¶1~~dan masukkanlah kami kedalam
__________¶¶§§§§§§§§¶¶§~~rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan
___________¶¶§§§§§§§¶¶¶~yang maha penyayang...
____________¶§§§§§§¶¶~ Ya Allah… Lindunglah sahabat2ku
____________¶§§§§§§¶_________________¶1_
_________1¶¶§§§§§§§¶§_______________§¶¶_
________§¶¶¶§§§§§§§¶¶_____________¶¶¶¶1_=AMIN......
_______¶¶§§§§§§§§§§§¶¶__________1¶¶¶¶___
______¶¶§§§§§§§§§§§§§¶1______§¶¶¶¶¶¶____=AMIN......
_____1¶§§§§§§§§§§§§§§¶§_____¶¶¶§¶§¶1____
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§¶¶§1§¶¶§§§§¶§_____=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶§§§§¶¶§______
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶1_______=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶1________
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶__________=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶¶1___________
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶§_____________=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§¶1________________
_____¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶________________=AMIN......
_____¶§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶_______________
____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶1_____________=AMIN......
____§¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶1__________
____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶¶1_______=AMIN......
_____¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶¶1____
______¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶¶¶1_=AMIN......
_____1¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶¶1
____¶¶¶¶§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§§¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶§¶§§§§§§§§§§§¶§
_1¶1_____________11111111§§§§§§§§§§§§§1_
¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦¦
¦................AMIN YA ROBAL ALAMIN.................¦

________¶¶¶¶¶¶¶
______¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__.¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___(¯`♥´¯) ─────────█─█
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶____`•.¸.•´-████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶______¶¶¨¨¨¨ █──█──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_________¶¶¶¨¨¨¨ ████──█──█─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶________¶¶¶¶¨¨¨¨ ───███████─█
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶_____¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶___¶¶¶¶¶¨¨ Yaa ALLAH ..
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ Sesungguhnya aku lemah
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ tanpa petunjuk-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨ aku buta tanpa bimbingan-MU
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨¨ aku cacat tanpa hidayah-MU
_¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¨¨¨ aku hina tanpa Rahmat-MU
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
____¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
_____¶¶__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
___¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
○°ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº° °ºoº°
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯• ‘♥_♥’..

Friday, 2 September 2011

Halwa Telinga..Pemanis Mulut...Pelembut Lidah...

Doa Rabitah (Doa Ikatan Hati)

Album : 
Munsyid : Izzis
http://liriknasyid.com


Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini tlah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini tlah berpadu
Berhimpun dalam naungan cintaMu

Bertemu dalam ketaatan
Bersatu dalam perjuangan
Menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam
Ya Robbi bimbinglah kami…

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Rapatkanlah dada kami
Dengan karunia iman
Dan indahnya tawakkal padaMu

Hidupkan dengan ma’rifatMu
Matikan dalam syahid di jalanMu
Engkaulah pelindung dan pembela

Kuatkanlah ikatannya
Tegakkanlah cintanya
Tunjukilah jalan-jalannya

Terangilah dengan cahyaMu
Yang tiada pernah padam

Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…
Ya Robbi bimbinglah kami…
 

Allah Is The Only One

Album : 
Munsyid : In-Team
http://liriknasyid.com


Oh...Friends Allah Is Only One 
He Has No Partner Or Son 
He Has Made Us And Everything 
All Beasts All Fowls 
All Birds That Sing 

The Sun The Moon The Lovely Sky 
The Land The Hills 
And The Mountain High 
He Knows Whatever We Thing Or Act 
Because Allah Sees The Real Fact 

And Only He Does What He Wills 
And He Makes He Saves He Keeps 
Forever The Same No Age No Youth 
He Is Perfaction And He Is Truth 

Almighty Allah And He Is Wise 
He Has No Place No Shape No Size 
Forever The Great Is Our God 
And Always To Be Adored

 

Thursday, 1 September 2011

Kehebatan KekuasaanNya..

Assalamualaikum wbt..
titipan kali ini ingin menceritaan apa yg saya baca dalam senaskah ALMATHURAT MANZIL MUNJIYAT SYIFA' DAN DOA..saya tertarik dengan maksud bacaan didalamnya yang menceritakan bukti kuasa pencipta kita...MasyaAllah...memang tiada tandingan serta tiada keraguan untuk mentaatiNya..mari sama-sama kita renungkan...

"Dan tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia mencipta kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu (menjadi) manusia yang berkembang biak.
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antara kamu kasih sayang. Sesungguhnya pada yg demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kamu kaum yang berfikir.
Dan diantara kekuasaanNya ialah mencipta langit dan bumi dan berlain-lainnan bahasamu dan warna kulitmu. sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat bagi orang-orang yang mengetahui.
Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah tidurmu di waktu malam dan siang hari dan usahamu mencari sebahagian dari kurniaNya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mendengarnya.
dan diantara tanda-tanda kekuasaannya, Dia memperlihatkan kepadamu kilat untuk (menimbulkan) ketakutan dan harapan, dan Dia menurunkan air hujan dari langit, lalu menghidupkan bumi dengan air itu sesudah matinya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mempergunakan akalnya."

so kawan2..hebatkan..cukuplah post saya kali ini...harap ketemu lagi..InsyaAllah...
wasalam.. (^_^)

Saat Pemergian Kekasih Allah SWT

Renugilah pula wahai sahabat2 semua..

Kisah di saat kematian Nabi akhir zaman..

Nabi Muhammad s.a.w..

Air mata Rasulullah – detik-detik Rasulullah SAW Menghadapi Sakaratul Maut

Ada sebuah kisah tentang cinta yang sebenar-benar cinta yang dicontohi Allah melalui kehidupan Rasul-Nya. Pagi itu, walaupun langit telah mulai menguning, burung2 gurun enggan mengepakkan sayapnya. Pagi itu, Rasulullah dengan suara terbatas memberikan khutbah, “ Wahai ummatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasih-Nya. Maka taati dan bertaqwalah kepadaNya. Kuwariskan dua perkara pada kalian; Al-Quran dan Sunnahku. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak oran-orang yang mencintaiku, akan masuk ke dalam syurga bersama-sama ku.” Khutbah singkat diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah yang tenang dan penuh minat menatap sahabatnya satu-persatu.
Abu Bakar menatap mata itu dengan berkaca-kaca, Umar dadanya naik turun menahan nafas dan tangisnya. Usman menghelakan nafas panjang dan Ali menundukkan kepalanya dalam-dalam. Isyarat itu telah datang , saatnya sudah tiba. “Rasullullah akan meninggalkan kita semua,” keluh hati semua sahabat kala itu. Manusia tercinta itu, hampir selesai menunaikan tugasnya di dunia. Tanda-tanda itu semakin kuat, tatkala Ali dan Fadhal dengan cergas menangkap Rasulullah yang dalam keadaan lemah dan goyah ketika turun dari mimbar. Di saat itu, kalau mampu, seluruh sahabat yang hadir di sana pasti akan menahan detik-detik yang berlalu. Matahari kian tinggi, tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup. Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang keringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya.
Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. “Bolehkah saya masuk?” tanyanya. Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk, “Maafkanlah, ayahku sedang demam.” Kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup pintu.
Kemudian ia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya kepada Fatimah, “Siapakan itu wahai anakku?” “Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini melihatnya.” Tutur Fatimah lembut. Lalu, Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. “Ketahuilah, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malakul maut.” Kata Rasulullah. Fatimah pun menahan ledakkan tangisnya. Malaikat maut datang menghampiri , tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya . kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap sedia di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
“Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?” Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah. “ Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatangan mu.” Kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?”tanya Jinril lagi. “Khabarkan kepada ku bagaimana nasib umatku kelak?” “Jangan khuwatir, wahai Rasulullah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: “kuharamkan syurga bagi sesiapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.
Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini.” Perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali yang disampingnya menunduk semakin dalam dan Jibril memalingkn muka. “Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkn wajahmu Jibril?” Tanya Rasulullah pada Malaikat pengantar wahyu itu. “ Siapakah yang sanggup, melihat kekasih Allah direnggut ajal,” kata Jibril.
Sebentar kemudian, terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. “Ya Allah, dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua seksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku.” Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya. “ Uushiikum bis shalati, wa maa malakat aimanuku”- “Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.”
Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukkan. Fatimah menutupkan tangan diwajahnya dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan. “Ummatii, ummatii, ummatii”- “Umatku, umatku, umatku”. Dan berakhirlah hidup seorang manusia yang mulia yang memberi sinaran itu.
Kini, mampukah kita mencintai sepertinya? Allahumma sholi ‘ala Muhammad wa baarik wa salim ‘alaihin.. betapa cintanya Rasulullah kepada kita. Kirinkan kepada sahabat-sahabat muslim yang lain agar timbul kesedaran untuk mencintai Allah dan RasulNya, seperti Allah dan RasulNya mencintai kita. Kerana, sesungguhnya selain daripada itu hanya fana belaka…